LegekædenLEGO®

LEGO®

Køb LEGO® æsker efter alder

Køb LEGO® æsker efter kategori

Populære LEGO® æsker efter temaer

for de større børn og voksne
LEGO, the LEGO logo, the Minifigure, DUPLO, BIONICLE, the Friends logo, the MINIFIGURES logo, MINDSTORMS, NINJAGO, and NEXO KNIGHTS are trademarks of the LEGO Group. Used with permission. ©2019 the LEGO Group.

LEGO®

LEGO® er blandt de allerstørste brands på legetøjsmarkedet og har været det gennem mange år. Legoklodsen i sig selv er meget simpel, men giver anledning til massevis af byggemuligheder - som eksempelvis konkrete, abstrakte og fantasifulde bygninger samt maskiner mv. LEGO®'s unikke design og uendelige kombinationsmuligheder, gør LEGO® til en af de få legetøjsprodukter, som bidrager med sjov underholdning til både børn og voksne i alle aldre. På grund af det simple design, åbner det døren for et uendeligt antal kombinationsmuligheder, da klodserne kommer i et stort udvalg af farver, størrelser og former.  

LEGO® er, udover at være sjovt, også med til at styrke børns motoriske og kreative evner ved, at skabe noget helt specielt, kun ved brug af LEGO®'s plastikklodser. Til børn som har interesse for at skabe og være kreativ, vil et kig ind i vores kategori med kreativt legetøj også være spændende. 

LEGO®'s historie 

LEGO®'s historie starter i Billund, hvor virksomheden blev grundlagt i 1932 af snedkeren Ole Kirk Cristiansen. I starten af LEGO®'s historie, producerede de ikke klodser som vi kender dem i dag, men producerede i stedet trælegetøj af høj kvalitet. 1949 var året, hvor LEGO® for alvor tog de første skridt i deres rejse mod, at blive den store succesfulde legetøjsvirksomhed, som de er i dag. 1949 var nemlig dét år, hvor LEGO® lancerede legoklodsen af plastik, som vi alle kender og elsker. Den fundamentale idé bag legoklodsen var og er, at klodserne kan sammensættes med alle andre typer af legoklodser. 

Grundet sygdom stod Ole Kirk Cristiansen af som administrerende direktør for LEGO®, hvor hans egen søn Godtfred Kirk Christiansen officielt overtog stillingen i 1957, efter at have været juniordirektør i LEGO® siden 1950. 

Efterhånden som virksomheden voksede blev LEGO®'s udvalg også større. Dette medførte LEGO®'s første målrettede produktserie LEGO Duplo. Denne serie var med til at udvide deres målgruppe til mindre børn, da klodserne i LEGO Duplo-serien var større end de originale. De store Duplo-klodser betød, at små børn kunne lege med LEGO®, uden at være i risiko for at blive kvalt.

Den første produktserie - LEGO Duplo, blev en stor succes og medvirkede til, at man i 1970'erne begyndte at inddele legoklodserne i flere produktserier. Opdelingen af klodserne i flere produktserier, gav LEGO® mulighed for, at kunne målrette de enkelte serier til den hensigtsmæssige målgruppe. Opdelingen af LEGO®-serierne blev gjort på flere forskellige niveauer som tema, alder, byggefærdigheder og andet. 

Idéen bag legoklodsen og opdelingen i produktserier, var en af de primære årsager til LEGO®'s høje vækstrate, som for alvor tog fart i  i 1980'erne. Fra år 1955 til 1990'erne, var LEGO® vækstet så meget, at de havde lige knap 9000 ansatte i virksomheden. Med hovedsæde i Billund blev dette LEGO®'s hovedsæde, hvor halvdelen af de 9000 medarbejdere arbejdede. 

LEGO®'s fornyelse

LEGO® oplevede siden sin grundlæggelse i 1932, og frem til midten af 1990'erne, masser af vækst. Dog stødte LEGO® på de første "problemer", da opfindelsen af internettet og computerspil gjorde sit indtog, som i stor grad tog opmærksomheden væk fra det fysiske legetøj. I takt med dette samt konkurrence fra konkurrenter, der producerede billige byggeklodser gjorde, at LEGO® igen skulle gå i tænkeboks, for at vinde deres kunder tilbage. 

For at holde sig relevante, i en voksende digital verden, fandt man i LEGO® en løsning på dette problem. LEGO® begyndte i slutningen af 1990'erne deres nye plan, hvilket var licensaftaler med Harry Potter, Star Wars samt andre store filmserier. Derudover tog LEGO® også del i den nye og spændende digitale verden, med deres udvikling af spil til diverse konsoller. Disse to faktorer var og er grund til, at LEGO® har kunne fastholde sin relevans og succes. 

LEGO®'s teknologiske samarbejde med MIT

Det som i stor grad har medvirket til LEGO®'s lange succes, er deres aftale med MIT (Massachusetts Institute of Technology). Samarbejdet blev indgået i 1980'erne, da LEGO® havde en vision om, at blive tilstedeværende med den hurtigvoksende teknologiske udvikling. LEGO® og MIT arbejdede derfor sammen og skabte et højt teknologisk legetøj, ved at kombinere robotter, som både kunne tale og gå - med de velkendte legoklodser. Dette grundlagde vejen for fremtiden, hvor de senere udgav hjemmesiden LEGO Club. LEGO Club gav LEGO fans verdenen over, mulighed for, at dele deres LEGO-kreationer samt at være en aktiv del af produktudviklingen hos LEGO®